Geschiedenis

De vereniging is op 6 juni 1954 opgericht. Het gebouw dateert van 1957 en behoorde bij de speeltuinvereniging: CENTRUM.

Geschiedenis Speeltuinvereniging Centrum,  met dank aan Frieda Flens

In 1954 was er een groep mensen die voor de te bouwen Doktersbuurt een speelplek wilden realiseren. Er zaten nogal wat ambtenaren bij.

Zo geschiede, in 1957 werd het gebouw geopend en de speeltuin was ingericht, er was een hek en een toezichthouder.

Vanaf die tijd werden er jeugdactiviteiten gehouden, figuurzagen, en op de woensdagmiddag de knutselmiddag. Daar werd geschilderd, gekleid, geplakt en getekend. Ook was er een handwerkclub voor kinderen.fb_img_1476393484131

In de loop van de tijd werd het speeltuinterrein ontdaan van het hek en de opzichter verdween. Er kwam wel meer vandalisme, de jeugd sloopte het een en ander.

Het was erg prettig wonen in de Doktersbuurt, heel veel jongeren en kinderen. Men ontmoette elkaar in de Speeltuin. Er werden sneeuwbalgevechten gehouden.

Het gebouw kon ook verhuurd worden voor bruiloften en andere activiteiten, zoals de katholieke kerkdiensten en later de Beatclub voor jongeren. Er werd gedanst op muziek van de 60-er jaren. Cliff Richard, The Beatles en anderen. Er zijn veel liefdesrelaties daar ontstaan.

Ook werd er voor volwassen van alles georganiseerd, tekenen en schilderen, pottenbakken en volksdansen. Elk jaar was er een groots Sinterklaasfeest met optocht! Hilarische taferelen van Sint die niet in de 2CV paste en die beloofde dat van de kinderen alle wensen vervuld zouden worden…….

Op de zaterdagochtend werden films voor de jeugd gedraaid, alle banken en stoelen waren dan bezet. De films waren ook erg spannend, te spannend vaak voor de jonge kijkertjes. Chinese vechtfilms, cowboyfilms en veel knokken…..

Intussen werd er ook brand gesticht in de voorgevel van het gebouw, er was veel jeugdig gesloop.

Eind jaren 70 werd er bij de burgemeester een stoeptegel door de ramen gegooid, de jeugd was ontevreden dat er geen honk was om zich te vermaken en elkaar te ontmoeten.

Toen werd er in overleg met het bestuur van de Speeltuinvereniging een oplossing gevonden. De Zoete Inval werd opgericht en de jeugd kon tijdelijk (tot het nieuwe onderkomen klaar was) uitgaan in het Speeltuingebouw, dat inmiddels aan renovatie toe was.

De bezoekers van de Zoete Inval hielden van veel bier en elke week was het een ravage aan bierresten en andere troep die zij achterlieten. De condooms hingen aan de breiwerkjes van de kinderen. Maar de bezoekers kijken nu nog terug op een leuke tijd.

Intussen was er een andere groep jongeren die de Soos oprichtten, zij waren wat minder heftig in hun gedrag en hadden in het weekend hun alcoholvrije avonden.

Het toenmalige bestuur, ook met afgevaardigden van de Soos-jongeren, kon de verbouwing in gang zetten. De voormuur werd opgemetseld en het hele gebouw gerenoveerd. De firma J. Onrust voerde het uit en veel vrijwilligers hielpen met schilderen en dergelijke.

De heropening was op 9 juni 1979 door de Ambassadeur van Thailand. Ook burgemeester Reeling Brouwer en zijn vrouw Sophie waren aanwezig. Er was een actie onder de vrijwilligers die geld inzamelden voor fotograaf Han de Groot van de Zaanse krant de Typhoon. Hij was begaan met het lot van de kinderen in Thailand.

Toen volgenden een aantal jaren vol activiteiten, carnavalsoptochten en creatieve clubs voor jong en oud, die konden rekenen op veel bezoekers. De Soos was een groot succes. De jongeren organiseerden hun eigen avonden en dachten mee in de bestuursvergaderingen.

Na een aantal jaren veranderde de samenstelling van het bestuur en de jongeren gingen hun eigen weg.

In 1991 werd de Speeltuinvereniging veranderd in De Bres en kreeg het een andere doelgroep. Tot op de huidige dag wordt er veelvuldig gebruikgemaakt van de clubs en is er een toename van activiteiten en bezoekers.

Het gebouwtje de Bres nu.

gebouw